i´ll just do it cuz i am a whore
Jag hade inte tänkt säga mer om detta men eftersom det växte så mycket och jag får många frågor gör jag ett inlägg för mina följare.
Detta har hänt: Jag blev inbjuden att spela i en turnering. Innan första matchen skickade min motståndare ut meddelandet “going to rape some girl soon” på twitter med hashtaggen för turneringen. Jag informerades om detta av en admin för turneringen efter att matchen var avslutad. Självklart trodde jag inte att spelaren skulle hoppa på nästa flyg för att ta sig till Sverige och våldta mig men tweeten upprörde mig. Jag tycker inte att man säger så, speciellt inte om man är eller vill vara en professionell spelare, och jag använde min blogg för att skriva ner mina tankar. När jag fick veta att de som organiserade turneringen valt att diskvalificera spelaren uppdaterade jag min blogg så snart jag kunde. Spelaren bad om ursäkt och blev avstängd från turneringen. Det kunde ha stannat där.
Istället började många stora (och små) profiler inom scenen uttala sig om vad som hänt. Vissa försökte trycka ner mig, andra försökte vara roliga och några var mycket upprörda över att jag inte kunde “ta ett skämt”. Jag fick hundratals meddelanden från människor som hoppades att jag skulle våldtas eller dö, från folk som sa att jag inte hade något inom gaming att göra eftersom tjejer inte kan ta roliga skämt med mer. Värt att notera är att de flesta av dessa meddelanden skickades från nyskapade konton. Jag tog så klart inte åt mig av detta, trots det var det skönt att så många visade sitt stöd. Tack!
Det var två sidor med starka åsikter. Många tyckte att spelaren uttryckt sig på ett oacceptabelt sätt medan andra hävdade att han bara var rolig och att jag saknar humor. Det visade sig vara ett ämne som engagerar många och nu blev det diskuterat, så det behövdes nog. Jag önskar bara att jag inte haft något med det att göra, istället hamnade jag i mitten. Jag tycker inte att våldtäkt är något att skämta om, det finns bättre ord att använda om man vill säga att man tänker vinna en match. Efter att ha läst de meddelanden jag fått ta emot kan jag dock dra slutsatsen att många har svårt att förstå varför jag tycker att det är problematiskt. Oavsett om det görs medvetet eller på grund av okunskap så tycker jag att våldtäktsskämt förminskar våldtäktsoffren och trivialiserar våldtäkten i sig.
Undersökningar uppskattar att en femtedel av alla världens kvinnor har blivit våldtagna och många lever i rädsla för att bli det. Även om den verkliga siffran skulle vara en hundradel av detta tycker jag att den är för stor. Män blir också våldtagna men inte i lika stor utsträckning. Våldtäkt är så klart hemskt oavsett vilket kön offret har men eftersom betydligt fler kvinnor än män våldtas, och fler kvinnor lever i rädsla för att bli våldtagna, blir kanske fler kvinnor än män upprörda av våldtäktsskämt. Ord betyder olika mycket för olika personer.
“Gay” är ett annat sådant ord. Jag använde det ibland när jag var yngre, för bara några år sedan faktiskt. Jag använde det ibland för att beskriva ett klädesplagg eller en träningsövning. Nu förstår jag att det jag gjorde då var väldigt dumt, men det tog mig tid att inse det. Nu skämtar jag inte om sådant längre. Jag menade så klart aldrig något illa och tänkte inte på att andra kunde ta illa upp. Människor runtomkring mig gjorde samma sak och jag ifrågasatte inte användandet av ordet. Incontrol berättar en liknande historia.
Jag tror att användandet av ordet “rape” ibland liknar detta. Många unga spelare ser hur andra använder ordet. De kanske inte känner någon som blivit våldtagen och ifrågasätter i många fall inte användandet av ordet alls. Istället tar de efter. Men är det sånt vi vill lära unga gamers? Det vill i alla fall inte jag. När turneringen stängde av spelaren sände de ut en tydlig signal som behövde sändas ut. De sa att de inte accepterar den typen av våldtäktsskämt, de sa att den typen av skämt inte hör hemma i deras turneringar. Alla lyssnade inte, men jag tror att många gjorde det. Det är en stor vinst i detta drama.
Som sagt växte detta och blev väldigt stort. Ämnet tog plats i tidningar i många länder och det har spridit sig även utanför gamingvärlden. Reaktionen utifrån har inte varit oväntad.“Varför skulle man använda ett sådant ord för att beskriva att man ska vinna över en annan spelare?” frågar de sig. Om vi vill att omvärlden ska ta e-sporten seriöst så kanske vi behöver fundera på vilken kultur vi skapar inom e-sporten genom att använda den här typen av uttryck.