La Comisión Europea ha emitido hoy un comunicado informando a Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media y ZeniMax de las conclusiones preliminares de una investigación en curso desde 2013.
La institución alega que las seis empresas llegaron a acuerdos bilaterales para evitar que los consumidores europeos pudiesen adquirir juegos en países en los que no residen, algo que va contra la normativa europea antimonopolio.
El fondo de la cuestión en el caso de Valve son las claves para Steam que se vendían más baratas en ciertos países de Europa del Este y que no pueden activarse desde el resto de la Unión Europea.
Además, la Comisión acusa a las cinco distribuidoras de llegar a acuerdos con tiendas y distribuidoras locales para restringir la exportación de juegos al resto de estados miembros, tanto en el caso de juegos físicos como digitales.
De confirmarse estas acusaciones, las seis empresas estarían vulnerando el artículo 101 del tratado de la Unión Europea, que prohíbe las prácticas anticompetitivas.
Respuesta de Valve
La primera en responder a las acusaciones ha sido Valve, que se ha lavado las manos diciendo que solo ellos solo habían actuado de acuerdo a las peticiones de las distribuidoras.
Dice, además, que en aquel momento solo el 3 % de los juegos —ninguno de la propia Valve— incluían bloqueos regionales dentro del Espacio Económico Europeo. Esos bloqueos se eliminaron en 2015 salvo en las ocasiones en las que tenían que cumplir con leyes locales, como las restricciones alemanas de contenido.
Por último, advierte que la eliminación de los bloqueos regionales probablemente eleve los precios en los países menos ricos de Europa.
Earlier today, the European Commission ("EC") sent Statements of Objections ("SO") to Valve and five publishers in an investigation that it started in 2013. The EC alleges that the five publishers entered into agreements with their distributors that included geo-blocking provisions for PC games sold by the distributors, and that separately Valve entered into agreements with the same publishers that prevented consumers in the European Economic Area ("EEA") from purchasing PC games because of their location.
However, the EC's charges do not relate to the sale of PC games on Steam - Valve's PC gaming service. Instead the EC alleges that Valve enabled geo-blocking by providing Steam activation keys and - upon the publishers' request - locking those keys to particular territories ("region locks") within the EEA. Such keys allow a customer to activate and play a game on Steam when the user has purchased it from a third-party reseller. Valve provides Steam activation keys free of charge and does not receive any share of the purchase price when a game is sold by third-party resellers (such as a retailer or other online store).
The region locks only applied to a small number of game titles. Approximately just 3% of all games using Steam (and none of Valve's own games) at the time were subject to the contested region locks in the EEA. Valve believes that the EC's extension of liability to a platform provider in these circumstances is not supported by applicable law. Nonetheless, because of the EC's concerns, Valve actually turned off region locks within the EEA starting in 2015, unless those region locks were necessary for local legal requirements (such as German content laws) or geographic limits on where the Steam partner is licensed to distribute a game. The elimination of region locks will also mean that publishers will likely raise prices in less affluent regions to avoid price arbitrage. There are no costs involved in sending activation keys from one country to another and the activation key is all a user needs to activate and play a PC game.