El diario británico The Times ha dedicado un artículo al "macrobotellón" que se ha convocado este viernes en varias ciudades españolas, comparándolo con las movilizaciones estudiantiles de Francia, titulando "Los estudiantes franceses se movilizan pero los españoles beben". No sólo en Gran Bretaña, sino que también en Portugal, el rotativo Publico ha criticado que "lo que nació como una protesta contra los altos precios de las bebidas alcohólicas" sea ahora "una moda que va asociada a la venta de drogas y a la ingestión de grandes cantidades de alcohol".
L D (Europa Press) El rotativo británico recuerda que el Ejecutivo central actuó "bajo presión" introduciendo una legislación de urgencia que controle la edad mínima en la que se permite beber, pero indicó que es "improbable que tenga mucho efecto", ya que las Comunidades Autónomas han establecido edades mínimas diferentes para poder comprar alcohol. The Times recuerda que el macrobotellón "se percibe como un problema nacional".
"A pesar de la fama que tiene España de tener civilizados hábitos para beber, muchos adolescentes llegan a casa tambaleándose después del 'botellón', dejando en los centros de las ciudades basura esparcida y a los residentes enfurecidos tras permanecer en vela durante toda la noche", argumenta el rotativo.
Mientras, en Portugal, el diario Publico recoge en sus páginas que "Jóvenes españoles convocan macrofiestas en las calles de treinta ciudades del país" y sostiene que las autoridades españolas "prometen vigilancia donde las reuniones son permitidas e intransigencia donde están prohibidas".
"El pretexto es celebrar la Fiesta de la Primavera. El objetivo es superar la macrofiesta organizada en Sevilla el pasado febrero en la cual se reunieron 5 mil personas para beber en la calle. En la capital española hace tres años que existe una ley contra el botellón. Lo que nació como una protesta contra los altos precios de las bebidas alcohólicas en bares y discotecas se convirtió en una moda que va asociada a la venta de drogas y a la ingestión de grandes cuantidades de alcohol", concluye.
http://libertaddigital.com/noticias/noticia_1276274607.html
Young Spaniards turn to ‘big bottle’ binge drinking
Graham Keeley, Barcelona, and Flora Bagenal
THE scene this weekend at La Viña del Señor, one of Barcelona’s chicest bars, epitomised the relaxed continental drinking culture for which Spain is renowned. Friends chatted around tables, sipping wine in front of the Santa Maria del Mar church.
Appearances can be deceptive, however. Just a short walk from the fashionable El Born district an unruly gang of teenagers sat huddled, sipping from plastic bottles filled with whisky and Coke in a ritual known as el botellon — or “the big bottle”.
In the run up to this weekend’s new year celebrations there has been a growing acknowledgment in Spain of rising levels of alcoholism among the young. Binge drinking — once dismissed by Spaniards as an affliction of the British, German and other northern European hordes who descend on their country every summer — is gaining ground among their own youth.
Being seen drunk in public was until recently considered to be a matter of shame. Now el botellon has become a badge of honour among the young, spreading from Madrid to Barcelona and other cities.
“These kids don’t have much money but they want to be rebellious,” said Gema Lopez Elcacho, a social worker based in Barcelona. “Even sitting out in the street and drinking is something which shows defiance.”
A recent report by the Spanish health ministry found that the number of 15 to 19-year-old boys in Spain who regularly get drunk doubled from 22% to 44% between 2002 and 2004, with a rise from 10% to 24% among girls.
The Spanish government has launched an educational programme to try to reduce alcohol consumption by school-age children. In Madrid, Barcelona and Toledo, people drinking in the streets face fines of up to £1,000.
There is also concern elsewhere in southern Europe. The number of Italian boys aged 14-17 who regularly hit the bottle rose 31% between 1995 and 2000; the number of girls doing the same more than doubled. There have been increases in Portugal, too.
Sociologists and medical experts blame changing attitudes partly on the drink industry, which has targeted young people in southern Europe as in the north with alcopops.
Derek Rutherford, secretary of Eurocare, a European alliance of groups working to reduce alcohol-related harm, said: “The reason the gap is closing with Anglo-Saxon countries is that we mix together more and are creating a growing common culture. The cottage wine industry has gone and been replaced by multinational drinks companies.”
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2089-1965183,00.html