El fil oficial per practicar el català

AVISO PARA NAVEGANTES:

1) Post que no se ciña al tema, post para provocar y/o post que no sea en catalán (a no ser que sea para preguntar alguna duda lingüistica) se lleva punish.

2) Como esto se convierta en un hilo chupipandillista o con tintes politicos, empezaremos a calzarnos cuentas de 5 en 5 y probablemente esto se cierre.

B

#1859
Jo apostaria per la 4ª
ah i per cert,
ah tras el dubte de #1846 comentar que jo empre softcatalà com a traductor per tal de cercar mots, i vosaltres??

2 respuestas
Zahrae

#1859 Jo no sóc del poble valencià però als valencians conec sempre els he sentit dir "Ves a fer la mà", és a dir, la 4º :P

raganock

#1861 Jo també, apart del:

http://dlc.iec.cat/

El SALT el trobo bastant merdós i limitat.

Mecaguen10

#1859 No si se he entès del tot la pregunta, l'expressió és 'fer la mà' es pot gastar en moltes situacions:

  • Com has dit, per a manar a algú a 'pastar fang' (altra expressió), (Ves-te'n a fer la mà).

  • Quan alguna cosa et costa massa, o et molesta (Açò m'està fent la mà).

  • Per a mostrar llunyania (Això està a fer la mà).

I de segur que s'utilitza en moltes altres circumstàncies, perquè segurament aquesta expressió és una de les que més he escoltat en ma vida.

EDITE: Mira, ací tens més situacions en les que es pot emprar l'expressió, i totes excepte la 1 i la 8 em resulten totalment naturals.

1 respuesta
SirPsycoSexy

Bon nadal a tots i totes!

1 respuesta
geco

#1859 jo soc de cassalla congelada, m'agrada clavar-la al congelador fins que els floquets d'anis es veuen surar per eixe meravellos i espirituos liquid, eixe es el moment ideal per fer el colpet de cassalla més bo del dia :D

També tens la Tennis amb herbetes, eixa la venen per Xeraco,Xeresa,Tavernes (Safor cap a dalt ).

Anit la varem agafar ben grossa, varen caure 6 botelles entre 10 i uno que anava de "bulto" xD

#1861 jo gaste softvalencia.org i el meu cervell

#1864 quin nom més gran tens xD

#1865 Bon nadal cavaller :)

Draconian

Bon nadal!!!
Algu va al festivern o que!?!?

2 respuestas
grieska

#1867 Jo aniria si pugues, us odio!

geco

#1867 jo, però no se si els 3 dies o l'últim, depén de la feina :S

-Mephisto-

Al País Valencià també es fa Sant Esteve y es mengen canelons? Es que viquipedia no m'ha resolt el dubte.

1 respuesta
raganock

#1870 No, es un día laborable normal.

Apart de que aquí no son de menjar canelons en díes de festa, tira mès la paella, fideuà o l'arròs al forn.

1 respuesta
-Mephisto-

#1871 Aquí tampoc som gaire de menjar canelons, es mengen el dia de Sant Esteve perque tradicionalment es feien amb totes les sobres de carn rostida del dia de Nadal.

1 respuesta
geco

#1872 jo l'únic Esteve que conec es el amo de la correduría :S

xò quès?

2 respuestas
-Mephisto-

#1873 Sant Esteve es un dinar de familia que es fa el dia seguent de Nadal, es a dir, avui. Com que nadal sempre ha sigut época de cuinar més del que toca, durant Sant Esteve s'aprofita la carn d'olla y el pollastre/gall/elquesigui sobrant per fer canelons, de manera que no es fa malbé el menjar. A la llarga s'ha convertit en un dinar familiar amb canelons.

1 respuesta
raganock

#1873 Es que el día de desprès de Nadal es queda per dinar amb l'altra part de la família, normalment la paterna.

L'origen es prou curiós, ve de que s'anava a la masía familiar per celebrar el Nadal i com eren mals camins per a tornar de nit i allò estaba on crist va fer les quatre veus, es feia festa al día següent perquè la penya tornes tranquil.lament a llum de día i així de passada s'aprofitaba per dinar amb l'altra banda familiar.

A Vic, hi ha molta tradiciò de dinar canalons o be carn de pilota amb sopa de galets, i es fa per aprofitar les restes del día anterior:

2 2 respuestas
geco

#1875 #1874 aaaaaaahhhhhhhhhh cacauaaaaa!!!!

clar, l'olla de nadal , val,val

això vostre es l'escudella de carn eixa no?

ací fem el mateix però no per ningún sant, i mira que per esta comarca als pobles son més beatets que'l retor de Montitxelvo, lo nostre es per fartera i gana de menjar gamba roja de Dénia i poc més :D

i Cassalla, Ricard pels gabatxos ...

P

#1875 Jo sempre he vullgut provar els galets!

Teniu que pujar alguna recepta els catalans!

1 respuesta
brakeR

ahir no el vai poder posar :> !!

Jo soc dels que ahir galets amb pilota i carn d'olla i avui canelons juejj

8 1 respuesta
Moler

#1878 Es dels millors episodis de plat bruts.

#1880 Aquesta serie va ser tan famosa per que representaben al Català de Barcelona del 1990-2000. Jo sempre em vaig sentir identificat amb molts personatges jaja

1 respuesta
geco

#1879 a mi esta serie em va acostumar tant que ara el Recio em sembla un personatge estrany :S

Si, la veritat es que hi ha algún personatge paregut al meu cosí , i es que a Barna teniu un to especial , sempre m'ha fet gracia :)

1 respuesta
vappatixihm

Quins records Plats bruts, a l'estiu vaig veure la serie sencera una altre vegada xd

T

#1877 Es bastant senzill. Existeixen principalmente dues versions, els que els galets van farcits de carn picada i en el que fas pilotes de carn.
La carn picada sol ser de vedella amb algo de porc. Per farcir els galets es aconsellable utilitzar uan cullera petita de café, facilita molt al feina.
El caldo ha de ser de carn i verdures i bastant dens. Si pot ser deixar lo refredar abans de bollir la sopa per a poder retirar la capa de greix que es forma a sobre. Personalmente a casa no utilitzem molt de porc per el caldo (una butifara blanca sempre cau pero) i tirem més per el pollastre per evitar que sigui molt greixos.
Si has farcit de carn els galets no et fiis del temps de cocció que marca el paquet ja que fara falta algo més de temps. Comprova quan s'estova la pasta. Ademés pensa que si els fas farcits necesitaras menos cantitat per persona.
T'aconsello d'anar provan de variar la composició de la carn picada i del caldo fins que trobis el que més t'agrada.

A part de la sopa de galets tens per un altre dia tota la carn d'olla.

1 respuesta
raganock

#1882 Nosaltres la fem molt semblant, potser la major diferència siga que enlloc de fer servir "caldo" fem servir brou... XDDD

No te enfadis, però al cap i a la fi es pel que serveix aquest fil, per practicar i corregir.

De fet sempre que dic brou a València la penya no s'entera a la primera, ells diuen caldo i tan feliços.

Sense anar més lluny un dels plats estrella es "L'arròs caldòs amb rotxos".

Edito, que ara m'ha vingut al cap una expressio molt curiosa de la meva terra:

  • Brou de llengua

Vol dir que tot el que diu una persona son només paraules i no fets, s'aplica sobretot als que amenacen i al final no fan res o bé als que prometen molt i no compleixen paraula.

Exemple:

  • No li facis ni cas! Que tot això que deixa anar es brou de llengua.
1 respuesta
T

#1883 Gràcies per corretgirme encara que caldo s'utilitza molt per la zona de Barcelona.
Segons el diccionari del IEC es correcte http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=caldo&operEntrada=0 pero si que es veritat que sona a castellanisme i es possible que s'hagi incorporat fa poc amb altres aberracions com botella.

1 respuesta
P

#1884 Sempre que pense en la paraula Ampolla, aquí al meu poble també diem Botella, no puc evitar recordar aquesta escena

"-Ens ha guiat una estrella

  • Una ampolla us ha guiat, toqueu el dos!"
2
raganock

Extracte de conversa telefònica (versió curta) que vaig tenir amb una valenciana ja fa algún temps:

Jo - Bé, on quedem?
Ella - Al semàfor de la Plaça dels Bous.
Jo - Dels bous? Voldrás dir dels braus...
Ella - Un brau? Xè, que collons es això?
Jo - Que vols que sigui? Un brau es un "toro".
Ella - Ieee! Però que dius? Un "toro" es un bou.
Jo- A veure si un "toro" es un bou, llavors com li dieu al bous?
Ella - Xè, xiquet explicat millor, que començo a estar fins la figa de tant torna-li la trompa al xic.

(sospir llarg...)

Jo - Nosaltres al "toro" li diem brau i al "buey" li diem bou, si vosaltres al toro li dieu bou, llavors... Com collons li dieu al animal que tira del carro i es fa servir per feines de granja?
Ella - Ahhh! Un manso.

:palm:

2 respuestas
Idontknow

#1886 A Tortosa ho diem igual.

1 respuesta
Muesly

#1886 Aquí li deim bou als dos bitxos, com que de ''bueys'' no se'n troben per aquestes terres... jeje

#1889 De Mallorca. Aquí com a molt tenim bous i vaques. I cabres per donar i regalar.

1 respuesta
raganock

#1887 Doncs mira, això no ho sabía, bo es saber-ho.

#1888 D'on ets?

Aclarir que jo soc originari de la part d'Osona ,allà fem distinció dels dos animals, i això provoca que de vegades es produeixin malentessos desde que visc a València, ja había explicat algún que altre.

2 respuestas
geco

#1889 la xiqueta te raó els mansos son qui tiren del carro i el bous el que si t'enganxen no la contes